30.9.09

Nudie bästa Streetwear

Japp, det är sant, iaf i Storbritannien. Varumärkesbyrån Centre for Brand Analysis har på ett smart sätt byggt pr åt sig själv sedan 2001 genom att plocka fram listan över Storbritanniens mest populära varumärken. Det är allmänheten som först röstar fram en lista på 2500 varumärken som sedan en jury bestående av reklamare, stylister och redaktörer för livsstilsmagasin sorterar och rankar. Nudie blev rankad som nr.1 inom kategorin Streetwear! Min Denim lyfter på hatten och grattar!!!
Läs mer på COOLBRANDS


29.9.09

Slutet är snart här!!

Det svenska jeans-slitar-tävlingen är snart över. I snart 6 månader har personer runt om i Sverige slitit och skapat sin unika historia runt sina Onvis jeans. 1 oktober är slutdatumet. Då ska alla tävlande ha fotat sina jeans och skickat in bilderna med lite berättelser om vad som har hänt jeansen och personen dessa 6 månader. Allt skickas till info@onvis.it
Finaste jeansen med bästa historien vinner! Priset är att jeansen kommer reproduceras i en begränsad upplaga där vinnare även får en royalty för varje såld byxa. Detta innebär att Onvis snart kommer att ha en svenska representant bland sina True Stories och den första svenska historien i deras kollektion, inte illa! :)



28.9.09

Tutankamon hos Nudie!!

Bandet består av Adam Olenius (sång, gitarr, bas), Peter Morén (sång, gitarr, bas), Daniel
Värjö (gitarr, bas) och Niklas Korssell (trummor). Deras första officiella livegig någonsin äger rum på CCTV Sessions. En satsning som Nudie Jeans sjösatt och som hade premiär redan förra månaden, då med Little Dragon på scen. Vad är då detta?
CCTV Sessions bygger egentligen på helt vanliga instoregig, men som samtidigt livestreamas i mycket hög kvalité på nudiejeans.com. Tekniken som används är unik och gör att vem som helst samtidigt kan livestreama de exklusiva spelningarna på sin blogg som denna eller hemsida, som ett youtubeklipp, fast live och med mycket högre kvalité. Turn on, tune in! eller så ses på vi på Skånegatan.


25.9.09

Lee 120år på SOLO

Igår höll SOLO ett kalas för LEE som räknar sin hundratjugonde födelsedag. Det hela hyllades med massa Buddy Lee´s, öl, jeans och glada människor. Musiken för kvällen levererades av Nicke Borg (Backyard Babies) och livemusik i form av Domestic Bumblebees.. En mycket trevlig afton helt enkelt. Här kommer lite mingelbilder.




















23.9.09

Och nu blir det reklam

Helgen börjar på torsdag! Då smyöppnar mina vänner på Below helgens Nudie, Whipping floyd och Denimbirds utförsäljning!! Detta händer på Bråvallagatan 2, St:Eriksplan. 
Alla plagg är nedsatta med 50%-80% och mellan 16-19 på torsdag bjuder dom på öl och korv. Och ni mina läsare är så klart välkommna att gå!
Osa på: osa@belowoutlet.com

Övriga öppetider är:
Fre:8-19
Lör:12-17
Sön:12-17

Karta:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Br%e5vallagatan+2%2c+Stockholm


22.9.09

Onvis rullar på!

Italienska Onvis har börjat få in sin fot i butikerna runt om i Italien. Hoppas att vi får se Onvis snart här i Sverige med tanke på att Onvis Denim Contest Sweden snart är klar och vi kommer få en svensk representant bland Onvis olika True Stories. Här är lite bilder från ett event som Onvis hade i butiken ON-Arzignano. Bilderna är från Onvis fanpage på facebook. Där hittar du bl.a fler bilder från andra events.










17.9.09

Var står Levi´s idag?

Här kommer en mini-krönika om Levi´s. Inte mycket bilder och bling-bling, men hoppas väcka lite tankar. Läs genom och kommentera gärna med egna tankar.  

PLUS avslöjade förra veckan att det fanns farliga ämnet i vissa av våra jeans. De märken som analyserades i testet var:
- Nudie - Wrangler - Lee -Miss Sixty - Crocker - Cheap Monday -

Ålrijt! Märken vi alla känner igen och gillar olika mycket, men man tänker såklart: "Var är Levi´s egentligen??" I en chat på svt.se ställs just denna fråga och svaret blir:
"Moderator: Hej! Vi har valt jeans som är populära i åldersgruppen 13-19 år, enligt slumpmässigt utvalda butiker i Umeå. Vi får testa andra märken nästa gång. Vi hade tyvärr inte möjlighet att testa fler än sex par den här vändan!"
Visserligen så sprutar det av felkällorna här.. hur mycket koll har man i Umeå?? (ironi) och resultat varierar väl från butik till butik och vem man frågar. Men någon sanning måste det väl ligga bakom statistiken som kan tala för hela Sverige. 

Ok, till poängen. Vi känner vid det här laget till Levi´s historia och vilken grym resa det har varit, speciellt ur branding perspektiv. Men det var då och nu är nu. Idag vill Levi´s  vara ett ungt och hippt märke som ska tilltala ungdomarna, men det lyckas inte. Så frågan är varför då Lee och Wrangler, som tillsammans med Levi´s utgör de "tre stora", lyckats bli accepterad bland kidsen, enligt detta test iaf. Det finns säker duktiga människor som arbetar med detta, men här är tanke:
Då Levi´s lägger stora pengar på kampanjer så lyfter man oftast fram 501:an, detta såklart eftersom 501:an och Levi´s är som äpplepaj och vaniljsås. Vi ser snygga modeller som är gjutna för jeansen i ett helrätt, modernt foto. Dessa bilder pryder affärer, t-banor och byggnader. Ser riktigt snyggt ut och 501:an är ju en favorit, iaf för mig! Men tilltalar detta målgruppen: Dagens ungdomar 13-19år?
Enkelt svar: Nej! 
Varför? Idag finns det galet många fler jeansmärken än det fanns då Levi´s enkelt kunde marschera med stora reklaminslag och dominera med sin 501:an. Kidsen idag vet inte vad en 501:a är och de som vet tycker (oftast) att det är en gammal gubb-byxa "något som farsan har". Resultatet blir såklart Levi´s = för de äldre. 
Och de äldre som haft 501:an i alla dar skiter fullständigt i bilder på snygga människor som bär 501:an.. dom köper sitt nya par varje år och har gjort så i 30 år. Varumärket har fått stämpeln att vara en "gubb-bralla" och kunde man jämföra Levi´s med ett tv-program så skulle det bli Rapport. Vad ska Levi´s göra för att sudda ut denna stämpel? 
Levi´s har visserligen utformat kollektioner och kampanjer som inte bara är 501:an, men de får inte samma utrymme och uppmärksamhet som 501-kampanjerna.  Vad Lee och Wrangler gör (eller inte gör) är jag inte insatt i, men de lyckas tydligen. Nudie lyckas tilltala både kidsen och denimnördarna, utan att i princip ha några större kommersiella kampanjer.. kanske skulle Levi´s hålla igen lite med att "vara störst och bäst med vår 501" och bygga upp varumärket med nya branding-metoder som talar ett språk som kidsen kan förstå.
Men visst kommer man alltid älska Levi´s oavsett!

14.9.09

Bäst i test - jeansväst

Ett plagg många förknippar med raggare eller ett plagg många glömt. Jag säger däremot att det funkar hur bra som helst! Släng på den över en skinnjacka eller ha den över gårdagens t-shirt, blir inte bättre! Här kommer ett gäng inspirationsbilder lånade från Life.










10.9.09

Farliga jeans!!

Här är en artikel om hur våra "trendjeans" innehåller farliga ämnen som kan ge allergi och brännskador. Det är PLUS (Sverker du vet) som varit i farten och testat några märken bl.a Lee, Wrangler och Nudie. Det visade sig att Nudie var värst(!) .. intressant eftersom det verkar som att Nudie har koll på produktion m.m. Jag hoppas bli motbevisad. Iaf, klicka här för artikeln.
För överkursen: Klicka Här för att se då Mythbusters testar om jeans kan explodera

4.9.09

Marilyn <3 denim

Marilyn Monroe prydde många pojkars och mäns näthinnor, främst under 50-talets ljuva år. Precis som en superstar ska vara så bar hon även rätt kläder och då gärna denim. En liten hyllning kommer här med några bilder på Marilyn.. och visst var det bättre förr!





Fortsatt läsning: Klicka här för att kolla in Sivletto´s blogg som hyllar Marilyn iklädd en B-15 Flight Jacket.