10.4.09

Ebay köp, Wrangler by Blue Bell

Förra månaden plockade jag hem en trevlig Blue Bell jacka. En reproduktion av Wranglers 11MJ jacka. 11 som i elva Oz denim, men tillverkades senare i 12 Oz utan att namnet ändrades. Modellen introducerades 1949 och blev snabbt väldigt populär bland alla champion cowboys för dess unika funktion, action back, som gjorde att jackan lätt följde alla rörelser en cowboysare utförde från hästryggen. Under 50 -och 60talet så sponsrade Wrangler olika champion cowboys. Ett av de plagg som delades ut var en denimjacka med reklam broderat på ryggen av jackan.
Denna jacka är nr. 96 av totalt 500 st. och är ett limiterat samarbete mellan Blue Bell EU och Japan, sommarn 2006. På ryggen är en stor klocka broderat med texten Blue Bell i. Alla detaljer är klockrena (ha ha..eller?) och noggrant designade av den japanska Wrangler design directorn, Minoru Watanabe (vet faktiskt inte om han har det jobbet idag). 
Jackan är fantastisk iaf tycker jag och är helt klart favoritjackan i samlingen! Storleken är Large, men en liten L, så sitter galant. Jackan levererade i en schysst denimpåse och lite trevlig läsning och Blue Bells historia. 





3 kommentarer:

aksel sa...

Schysst jacka men asså vad är det för jävla spam till reklam du fått?

jimmie sa...

jag fick hem den jackan för en månad sen har letat länge efter den i rätt strl..
fick den sjukt billigt är därför lite orolig att den inte är äkta, finns det ett säkert sätt att fastställa detta?
jag har nr 78 på min..
/jimmie

Martin sa...

Jimmie: förslag är att skriva av alt. fota serienumret/lotnumret på tvättlappen och maila wrangler