15.12.08

Levi´s 501 - Half side selvage!

Var på myrorna häromdagen och browsade genom jeansen. Här kan man ibland (läs sällan..mycket sällan) hitta bra och fina guldklimpar. Jag hittade iaf en rätt trevlig byxa! Ett par vanliga gamla 501:or från tidigt 80tal. 555 stämplat på baksidan av gylfknappen, selvage tyg, "small E", med snygg och genuin alko-slitning. Hittade faktiskt i somras ett par av dessa på en loppmarknad för en tjuga, men de var för små så sålde dessa på ebay för MYCKET mer. Iaf, det som jag gillar med dessa är att ägaren innan har sytt om jeansen. En skräddare (förmodar jag) har sprättat upp benet, klippt bort önskad bit och sytt ihop allt igen. Detta för att göra benen smalare..såklart. Bieffekten, om man kalla det så, blev att skräddare klippte bort ena sidan av selvage kanten. Resultatet blev en half side selvage a la Lee 101z ´52. Charmigt och unikt :)





Har ju såklart köpt rätt mkt denim som jag inte lägger upp här, men när man ändå snackar om Levi´s och 501 kan jag slänga upp ett par LVC LEVI´S jag köpte för 150kr på Tradera. Oanvända, prewashed 501:or, modell 1947. Tighta och helschyssta!

Inga kommentarer: