17.12.08

makeyourownjeans.com .. vilken DYNGA!!

Ska berätta en liten historia från sommaren. Efter att googlat lite så hittade jag en rätt schysst sida www.makeyourownjeans.com. precis som namnet antyder så "gör" man sina egna jeans, eller rättare sagt man skriver in sina mått plus ev. önskemål. Jeansen sys upp i Indien nånstans och skickas till dig. Dollar var ju inte så dyr heller så jag tänkte att jag testar. Det som lockade var att de erbjöd Japanskt selvage tyg, 12Oz med vit stadkant. Verkade ju helkanon! Så jag började mäta mig, jeans jag gillar och grejade en förmiddag (de frågar efter omkretsen och längd). Knappade in allt och det hela kostade knappa 600kr.
Efter 1.5 vecka kom jeansen. Väldigt spänd och nyfiken så öppnade jag paketet. Kvaliteten så är den väl rätt schysst denim, men sömmar etc var lite sisådär..tänk ACNE, ingen chainstich och rätt glest mellan sömmar... men vafan!! Snubbarna hade sytt midjan 5cm (88cm; fick 92cm) för stor och även knä och fot var 5cm för stora. Testade blötlägga och tvätta, men inte mkt hände..så man vänder sig till kundtjänst. Efter MÅNGA mail ang. den stora storleken så kan jag sammanfatta allt med:
De la skulden på mig! Men 5cm fel (!) det är 2" och vem köper ett par 33" när man är en 31" och vill ha normala jeans. tillsist.. Det som de erbjöd mig var att jag skickade tillbaka jeansen så de kunde sy om dom..givetvis mot en summa pengar..kunden får alltså betala för företagets misstag. Så jag rekommenderar:
ANVÄND INTE WWW.MAKEYOUROWNJEANS.COM !!!!

Puh, riktigt hatinlägg, men måste varna alla som kommit in på denna sida och funderar. Men vill man se riktigt fula jeans kan man alltid titta i deras galleri och se vad (tokiga?) människor runt om i världen har "designat" för jeans. Så om någon därute vill köpa ett par jeans i japanskt selvage denim, strl. 33".. hör av er ;)

Inga kommentarer: