15.3.09

Jeans anatomi

Jag brukar inte skriva så mkt personligt i denna blogg, men ska ta upp en märklig och rätt intressant upplevelse. Det hela började för nästan ett år sedan då jag fick hem mina Samurai jeans. Jag använde jeansen dagligen och var ägd. Men det började göra ont i korsryggen mer och mer. Under de varma dagarna under sommaren så fick jeansen vila lite och då kändes det bättre i ryggen, men samma symptom dök upp igen när jag använde jeansen. Nu har jag turen att min älskade sambo Jenny är massageterapeut och kan laga mig när det gör ont. Jenny kan även kroppens anatomi och här är en trolig teori.

I lilla sätesmuskel, Gluteus Medius finns det tre stycken triggerpunkter som kan ge smärta i nedre delen av korsryggen och ut över sätet, höften och lårets övre del. Jeansen har alltså tryckt på en eller flera triggerpunkter på höger sida som i sin tur har lett till värken i korsryggen. Jeansen känns inte för tighta, men beroende på hur jeans sitter så kan detta symptom förekomma. Så använder du ett par jeans och känner dessa smärtor, så kan det helt enkelt bero på att jeansen trycker på sätesmuskeln.

Gluteus Medius: De tre triggerpunkterna markerade med "x". Som ni ser på denna bild så ligger dessa i ett område där linningen kan lägga ett tryck mot muskeln/punkterna. 

Inga kommentarer: