20.5.09

Hipp hipp hurra!

Idag fyller den officiella blå jeansbyxan 136 år!! Stort grattis kommer här från Min Denim!!
20 maj 1873 fick Levi´s Strauss & Co sitt patent och detta blev startskotten för en historikfylld resa med många intressanta stopp. Jag har tidigare skrivit om några stopp, men det finns många hållplatser kvar. En intressant fråga är hur mycket Levi´s hittar på för att hålla legenden vid liv.
501 har egentligen varit en lång produktutveckling under de första 60-70 åren, innan den fick sin "slutliga" silhuett och form 1947. Personligen gillar jag mer jeansen innan 1947, kanske inte för dess passform utan mer för mitt intresse av hur en produkt kan utvecklas och hur man löser problem. Nyligen köpte jag ett par 501:or årgång 1937. Gick ner i storlek för att inte få en baggybyxa. 1937 var året efter man hade introducerat red tab:en, ett signum för att snabbt kunna se om det var ett par Levi´s jeans bland alla konkurrenter. Man sydde tyg över nitarna på bakfickorna efter klagomål att de synliga nitarna skrapade och förstörde stolar och sadlar. Eftersom man nu använde livrem oftare än hängslen så plockades knapparna bort för dessa, men man erbjöd kunden "press on" buttons om denna ville använda hängslen.
Mer milstolpar kommer garanterat, till dess säger vi Grattis jeansen!





Inga kommentarer: